30 October 2011

Inspirasi Seorang Abang :)

Wuut wuut ,

Ok setelah penat seharian menunggu kepulangan mama dari Perak dan Kakak dari Terengganu..akhirnya tiba jua mereka. Wa cakap sama lu..wa mmg xleh jauh dgn Mama..haha semalam Wa nangeh terukkk Mama xreply msg n pikap phone..tapi kalau Wa wat mcmtu dkt mama..Wa okay :p Hahahaha ;) Tadi petang pon Mama xreply SMS Wa..lu penah tak rasa rindu BF ?? Wa rasa mcmtulaa tadi..tapi terukkk lagi wooh ! Hahahaa..kpd bakal suami Wa..kita stay rumah Mama je k ? Hak2 :)

Ok lari tajuk..heuuhukk..esok pagi Wa upload citer psal Kakak wa lak..ni nak citer psal seorang abang :)

Semalam time Wa tengah nanges teruk sbb bosan  xde kawan..Wa SMS la sesapeeeeeeee je yg Wa nak SMS...tetibe abang Wa sorang ni reply .. Ehhh sblum baca..AMARAN ENTRY NI MGKIN PANJANG..TANAK BACA BOLEH TEKAN X KAT ATAS TU..TQ :)

"Bosan baru cari abang?"
"Tak bosan bang..nak nanges nih..huk2."

Lantas terus dia call...btanya mcm2 knp mgapa..aku citer la..okla ape yg aku citer dkt biarlah mjadi rahsia kami berdua..tapi aku nk share ada 1 luahan dia dkt aku...aku share bkn sbb nk blagaaak aku kenal SUPERHERO macam dia :p Tapi kekuatan dan kesabaran dia menerima dugaan dan ujian dari Allah tu buat aku kagum.. dalam dia bcerita semalam..aku tahu dia sedih tapi dia tak tunjuk..dia juz nk share dgn aku..nk ckp dugaan dia lg hebat tapi dia still boleh work hard..idop mcm kawan2 biasa..orang pandang mcm xde masalah..tp if aku citer pon mesti korang mcm..WTF ? hahaha :)

Dia seorang lelaki yg berusia 25tahun . Berkahwin . 2 orang anak . 1 isteri yg TIDAK BEKERJA dan MASIH BELAJAR .  Dia sendiri pula BEKERJA dan BELAJAR . Kedua2 ibu bapanya mahupun mertua telah tiada TETAPI kedua2 mereka punya deretan adik yang masih berstatus PELAJAR .

Ok korang boleh agaak tak apa aku nk cerita ??? Yess riteee !! Dia seorang kena TANGGUNG semuaaaanyaaaa ! Pelajaran dia sendiri..Isteri tanggungjawab dia , anak2 dia..adik2 dia..adik2 ipar dia.. Fullstop !!

Imagine..aku xpenaaah tahu semuaa ni..aku tahu dia dh kawen ada anak tu je..psal isteri xkeje masih blaja..dan adik2 dia tu..aku xtaw..time dia citer semalam..suara agak tsekat2..tapi dia still cover macho..haha lelaki ego kan ? :)

Dia tak benarkan isteri dia keje..sbb senang balik kelas boleh jaga anak..anak2 perlu phatian lebih..sbb dia sdiri sibuk..kejenya lagi..meeting dan kelas lagi . Kerja ada 2 plak tu... If 1 keje xmampu nak tanggung semuanya..wlaupun ada antara adik2nya yg keje part time..tapi mereka still tanggungjawab dia...

1 keje FULL TIME , 1 PART TIME , dan study secara Part time..amik kelas waktu malam..keje part time weekend.. padahal akuuuu yg study FULL TIME .. xde keje ape..mbebel dok cakap tak cukup masa..inikan diaa ?? Dgn study dgn keje..masa utk isteri dan anak2 ?? Kau jadi isteri dia mesti kau bengkek T_T ..

Aku tanye dia.. xSTRESS ke ? sbb ada gak aku dgr aduan kawan2 yg bkeje n study..otak boleh Flat wo kadang2 tu.. ermm dia tak.. aku tanye dia cara dia urus masa...tkejut gak bile dia jwb gitu..tapi boleh terima dek akal la..hahahaah

Isnin - Jumaat = Office hour dkt opis la.. , malam dkt kelas
Weekend = keje part time..

Bile wat assignment ? Dia ckp keje busy dgn anak2 ..adik2 bkn halangan tak siap assignment..kalau nak bjaya jgn memandai cari alasan bodohh utk xbuat assignment..dia wat assignment dia dkt opis...or kadang2 pas abes kelas..sama2 belek assignment dgn isteri dia..

Aku tanye dia ..keje dkt opis xbyk ke ? Dia tanye aku balik... "ko penah nampak ke accountant duk diam?"..Hahaha okay T_T .. accountanttt tuuuu wehh..teras utama company...dia salah sket..confirm lingkup mcm2... tapi dia xmerungut pon...

Dsebabkan aku ni kdg2 assignment group..meeting xcukup orang..aku tanye dia..adakah dia akan mjadi masalah pd rakan2 sbb xdtg group discussion ? Dia kata tak...sbb kebykan kwn2 yg kelas part time tu keje jgk paginya..so drg slalu curi jumpe waktu lunch.... aku dh mcm ..wut the hek T_T .. kau rush sana sni .. erghhh tgugat aku dgn ksungguhan dia..

Ehh aq ada ckp tak dia ada family business ?? Buat dobi..org jaga dobi dia..tp stiap minggu nk kena tgk hasil ape ntah dia ckp semlm..aku dgr pon dh pening..byk sgt dia buat..

Aku mcm malu sbb beri alasan xnk keje sbb assignment byk..padahal diaa ?? Dan xboleh blah lagi..aku xkeje pon assignment esk nk hantar baru buat...xmcm bengong ke ? Hahah mmg pon..tp korang pon bengong gak..sama je prangai korang nan aku..hahahaha :p

Abang aku ckp .. "Sejauh mana kita rasa susah..pcayala ada org susah lagi dari kita..Allah bagi ujian dkt kita sbb dia rindu kita..dia nak kita doa..solat..tapi Abg..alhamdulillah..busy mcm mn..5 lengkap solat..kadang2 bgn solat sunat.." Ermmm aku time tu dh tdiam...untung Isteri kau abang..

Since dia blajar..pointer dia xpenaaaaaaaaah lgsung bawah 3.5 T_T .. tu paling sadisssss..hahahaa..sebizii alaaammm tu..still scoree ? Arghh aku yg tensen sbnarnye... bile dia citer dkt aku..aku rasaa aku serabut..aku xmampu..tapi diaa ? Slumber badak je.. hahaha

Tapi aku terima cerita dia sbg satu inspirasi...dan aku arap yg baca ni pon amik iktibar..knp dia boleh??kita xboleh ?? Ni belum lagi part dia cerita PERAAANGAI adik2 dia..adik2 ipar dia..kalau aku taip dkt sni..korang mesti ckp "aku kalau jd dia..bunuh diri pon xpe.." .. sbb aku dgr semlm...sampai ketahap rasa nk amik pisau tikamm budakkk bengong sorang tu..tapi dia tak..dia ckp "adik abg tanggungjawab abg..abg kene didik dia..parents dah xde..kalau Adik rasa adik abg tu melampau..tu salah abg dek..abg xdidik dia..abg biarkan dia..tugas abg nk betulkan dia.." T_T

Kenapa dia bkn abg kandung aku ? Hahahaha ... Bykkkkk lg nk share pbualan kiteorg..tapi ape yg ada..ni je la yg aku teringat nk taip.. Conclusion-nya..

If kita ada SEMANGAT tu..kita BOLEH buat..dan perkara paling penting adalah apa2 tjadi KEMBALI PADA ALLAH SWT ..

Tibe2 teringat..dia ada ckp..dia pernah semat dalam dada kononnye..dia dh cukup baik...solat xtinggal..jaga bini..anak..adik2..tbongkak sikit..esoknya musibah melanda dirinya..so dia ckp dkt aku.. jgn penaaaaaaaaaah simpan niat dlm hati mcm tu.. Allah tu nak balas time tu..dia balas jgk..

Oklaa.. buat Abang..if u read my blog.. dedikasi utkmu :) I know u stronggg braaadaahh.. anything juz text me call me or dating with me do blanja me :p Hhahahaah :) Kem salam kt Kakak..

ps : After dis mybe nk Share story Abang yg psal adik2 abg tu..or mybe yg abg ckp psal kwn opis abg tu..hik2..

Assalamualaikum semua :)

No comments: